Bas en ik doen regelmatig mee aan puzzelritten, sinds 2007 al weer. Marieke zag een aankondiging in het lokale krantje. Geen idee wat het precies zou inhouden, maar puzzelen en auto's leek ons een prima combinatie. Sindsdien toeren Bas en ik regelmatig door Gelderland en Utrecht op zoek naar bordjes, foto's, groene brievenbussen, Eiffeltorens, pinguïns, you name it. Het is nog altijd een uitdaging voor ons om niet met beide benen in de vallen te lopen, je moet echt 100% geconcentreerd zijn op de routebeschrijving en alles wat je onderweg tegenkomt. En met mooi weer natuurlijk een mooie gelegenheid om met de Westfield op pad te gaan!
Controlekaart
Hoe steekt zo'n puzzelrit in elkaar? Je krijgt bij de start een routbeschrijving. Op zich niets bijzonders en goed te volgen als leek. De routebeschrijving ga je gewoon uitvoeren. Onderweg kom je bordjes tegen met een letter erop (zie foto rechts). Alle letters die je tegenkomt, schrijf je op je routekaart.
De uitdaging zit erin dat de uitzetters vallen hebben gemaakt op de routebeschrijving. Er is namelijk een reglement met spelregels en daarop proberen de uitzetters je in de val te laten lopen. De regel is dat als een opdracht (nog) niet goed uitvoerbaar is op een bepaald punt, je rechtdoor moet rijden totdat je wel een situatie tegenkomt die overeenkomt met de routebeschrijving. Daar ga je pas links of rechts. Dus bij elk punt moet je beslissen of je links of rechts gaat zoals de routebeschrijving voorschrijft of dat je vindt dat niet kan; dan rijd je rechtdoor. Afhankelijk van je beslissingen komt je andere letters tegen.
Op het eind wordt de controlekaart nagekeken en elke foute letter of gemiste letter betekent 30 strafpunten. Elke minuut te laat is 1 strafpunt. Degene met de minste strafpunten wint.
Voorbeeld van Routebeschrijving:
Voorbeeld van Controlekaart:
Verdwalen
Het mooie is dat je niet kan verdwalen als je een fout maakt. De uitzetters hebben rekening gehouden met alle mogelijke beslissingen die deelnemers zouden kunnen nemen. Na elke val of moeilijke situatie worden alle deelnemers weer op dezelfde route gebracht door een herstelopdracht die langs de kant van de weg op een bordje is geplaatst. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je moet keren en dan de eerste weg links of rechts moet gaan. Zo komt iedereen weer op dezelfde route. En dan is het weer op naar de volgende situatie! Je weet alleen niet of het positief of negatief is dat je wordt teruggestuurd. Soms worden de goede rijders teruggestuurd en soms de foute!
Vallen op het regelement
Ondanks dat we het regelement ondertussen wel uit ons hoofd kennen, maken we nog steeds fouten. Je moet op elk moment op zoveel dingen letten dat een fout snel is gemaakt. Een stukje van de routebeschrijving zou er als volgt kunnen uitzien:
1. Viersprong rechts
2. Na derde lantaarnpaal klinkerweg rechts
3. Tweede vierprong rechts
4. Na 23e boom aan uw rechterhand links
5. Na man met snor en baard rechts
Wat kan er met deze opdrachten aan de hand zijn?
1. Viersprong rechts
Je moet er dan bijvoorbeeld op letten of nog een zandweggetje is dat ook op de kruising uitkomt waardoor het in werkelijkheid een vijfsprong is. Of dat een bordje 'Doodlopende weg' in één van de wegen staat. Doodlopende wegen worden geacht niet aanwezig te zijn.
2. Na derde lantaarnpaal klinkerweg rechts
Je mag alleen lantarenpalen tellen die rechts van weg staan. Het is niet toegestaan gebruik te maken van objecten die zich geheel links van de as van de bereden route bevinden.
Ook moet je goed letten op de klinkerweg. Als de weg overgaat in asfalt of als er een trottoirband in de weg zit, is het geen goede klinkerweg. Een weg kan niet naar aard worden aangeduid als de weg meer dan één aard heeft (bijvoorbeeld asfalt en klinkers)).
3. Tweede vierprong rechts
Let op dat er vierprong staat en niet viersprong. Spelfouten worden nooit per ongeluk gemaakt. Vierprong staat niet in het woordenboek, dus de opdracht is nooit uitvoerbaar. Je moet dan rechtdoor blijven rijden totdat je een herstelopdracht krijgt. Daar staat dan op met welke opdracht je verder moet gaan.
4. Na 23e boom aan uw rechterhand links
Soms is het gewoon goed lezen: de bomen die je tegenkomt zitten niet aan je rechterhand. Deze opdracht is ook nooit uitvoerbaar.
5. Na man met snor en baard rechts
Als je een foto tegenkomt van een man met een snor en een baard, moet je nog niet naar rechts gaan. Oriënteringspunten dienen in de aangegeven volgorde en geheel achter elkaar bereikt te worden. Dus je moet eerst een man met in elk geval een snor zien en daarna ga je pas op zoek naar een baard.
Klik hier voor meer uitleg voor beginners.
Klik hier voor het volledig reglement (Midden-Nederland) .
We hebben ook een keer een ritverslag (zie hier) geschreven voor een clubblad. Op deze site kun je veel ritten teruglezen met foto's van onderweg en uitleg erbij van alle vallen.
Competitie
In heel Nederland zijn er clubs te vinden die ritten organiseren. Een club organiseert zo’n 6 ritten per jaar. Het bedenken en uitzetten van een rit is erg veel werk, maar er zijn best veel clubs in Nederland. Als je wilt, kun je elk weekend wel ergens een rit rijden (Nationale rittenkalender)!
Wij proberen alle ritten van de AMBC Achterveld te rijden. Bij deze club rijden wij mee voor het clubkampioenschap. Het is op het moment heel spannend. We staan gedeeld eerste in de B-klasse met nog 1 rit te gaan! Zou het dit jaar lukken om eerste te worden?
Het hoogtepunt in het jaar is de Nachtrit voor ons, georganiseerd door de MAC Veenendaal. Deze rit wordt de nacht voor Hemelvaart gereden. Je start rond 20:00 en rijdt twee lange trajecten. Zo rond 4 uur ‘s nachts ben je klaar als je niet te veel problemen hebt. Hier doen veel ritrijders aan mee. We zijn al twee keer derde geworden. We hopen volgend jaar weer een plekje beter!
Als de tijd het toelaat vinden we het ook leuk om één of twee ritten bij de HAC Harderwijk mee te pikken. Daar zijn we een keer onder de magische grens van 100 strafpunten gekomen!
Klik hier voor een overzicht van andere clubs in Nederland en andere puzzellinks.