21 Maart 2008 - Eerste onderdelen komen binnen

Vandaag is het zo ver, de basis kit is afgeleverd. De garage heeft er nog nooit zo netjes uitgezien; helemaal klaar om vol gezet te worden met onderdelen. Nu kan ik echt aan de slag; eerst maar eens de bouwhandleiding bestuderen en kijken wat er allemaal precies is geleverd.



Ook heb ik al gelijk de motor erbij besteld. Een Ford Zetec 2.0 nieuw uit de fabriek. Standaard goed voor zo'n 135 pk.



27 Maart 2008 - Popnagels, popnagels en nog meer popnagels...

De eerste taak was het bevestigen van alle aluminium beplating, zodat de bestuurder en passagier een plek krijgen om te zitten. Dit betekende kit op de chassis balken, aluminium plaat op de juiste plaats vast zetten met lijmklemmen, gaten boren en popnagels erin. Na zo'n 700 popnagels ga je dat toch wel voelen in je handen!

Het kale buizenframe:

Alle aluminium platen zitten vast:

26 April 2008 - Donor auto gekocht

Hoewel ik veel onderdelen nieuw zal bestellen, zal ik een aantal gebruikte onderdelen gebruiken. Aangezien de meeste donor onderdelen van een Ford Sierra af zullen komen en in plaats van verschillende slopen af te struinen om de verschillende onderdelen te vinden heb ik besloten om er één te kopen. Een exemplaar kunnen vinden voor 200 euro, nog met geldige APK! Tijdelijke verzekering erop zodat ik geen kar hoefde te regelen om de auto thuis te krijgen.

Inmiddels is er al het nodige afgesloopt en zo staat de auto er inmiddels bij:

De remklauwen die van de Sierra komen moeten ook weer netjes gemaakt worden:

Na een likje verf ziet dat er al weer een stuk beter uit:

11 Mei 2008 - Remleidingen

Tijd om de remleidingen te plaatsen, deze zijn niet al netjes voorgevormd, maar komen in mooie rechte leidingen. Deze mag je dus helemaal zelf langs het chassis buigen, zodat alles netjes uitkomt. Sommige plekken is dat nog niet zo simpel omdat je niet te korte bochten kan maken omdat je remleiding dan knikt. Dit heb ik zelf al ondervonden en 1 remleiding is dus al gesneuveld. Daar zal ik een nieuwe voor moeten bestellen!

Hoofdremcilinder:

Leidingen langs het chassis netjes vastgezet met P-clips:

18 Mei 2008 - Kabelboom

Je kan er voor kiezen de kabelboom helemaal zelf te maken, ik ben voor de makkelijke weg gegaan en heb een kant een klare besteld bij Westfield. Dit maakt het een stuk makkelijker, nu nog zien waar elk stekkertje precies moet komen. Ik heb de zekeringen kastjes al vast gezet, de rest van de kabelboom laat ik voorlopig gewoon los hangen, zodat ik altijd de kabelboom nog iets kan verleggen mocht dat nodig wezen.



29 Mei 2008 - Ophanging

Inmiddels zit het differentieel er ook in en heb ik de ophanging aan de auto bevestigd. De veren en dempers komen ook bij Westfield vandaan en zijn speciaal voor de auto ontwikkeld. De demping en veerhoogte is volledig in te stellen.

Achter ophanging:

Voor ophanging, stuur huis is hier ook al bevestigd:

13 juli 2008 - Motor plaatsen

De motor hoort origineel in een Ford Mondeo, deze heeft de motor er overdwars inhangen en drijft de voorwielen aan. Bij mij zal de motor in de lengte richting geplaatst worden, de versnellingsbak die ik gebruik komt uit een Ford Sierra. Het mooie is dat deze 1 op 1 aan de Zetec motor te bevestigen is.

Alleen de vraag is welke drukgroep lager en gaffel heb ik nodig. Na veel moeite een Ford dealer gevonden die een beetje mee wil denken en nadat ze eerste de verkeerde druklager hadden geleverd, de juiste gevonden.

Motor en versnellingsbak gaan in 1 deel de auto in:

De eerste keer passen bleek de gaffel veel te ver uit te steken en paste deze niet in de tunnel. Deze doorgeslepen en weer aan elkaar gelast, zodat deze iets korter is. Motor weer opnieuw geplaatst en nu paste het netjes. Doordat het hefboom effect van de gaffel nu iets minder is geworden gaat het koppelingspedaal nu iets zwaarder, maar dat voelt zelfs wel wat fijner aan.

Auto tijdelijk even op de Sierra wielen gezet, zodat de auto heel stabiel staat bij het plaatsen van de motor:

20 juli 2008 - Benzinetank, Stuurkolom en koel systeem.

De benzinetank is ook binnen, deze gelijk even bevestigd. Ook de stuurkolom geplaatst en bezig geweest met het koelsysteem. Beugeltjes gemaakt om de radiateur te kunnen bevestigen, maar wel zo dat de neus er dadelijk nog op past.

Benzinetank:

Het begint al lekker vol te worden voorin:

13 augustus 2008 - Kappen.

Omdat ik op het moment niets meer te doen heb, besloten de kappen te gaan bevestigen. Ik had dit zo lang mogelijk uitgesteld, omdat de meeste kappen met popnagels vast komen te zitten. En met de kappen erop zijn sommige plekken een stuk moeilijker bereikbaar.

Zo lijkt het al heel wat meer op een auto:

24 augustus 2008 - Verlichting, dashboard, voorruit en uitlaat

Nu de kappen erop zitten kan het spannende gedeelte beginnen, namelijk de gaten maken waar de verschillende onderdelen door of op de kappen bevestigd moeten worden. Je kan dit maar 1 keer doen en aangezien dit aan de buitenkant zit, moet het wel enigszins netjes gebeuren! Gaande weg gaat dit steeds makkelijker en inmiddels ben ik al weer een heel eind op weg.

Achterlichten:

Dashboard en voorruit:

Aftekenen waar de uitlaat door de kap heen moet komen:

En het resultaat:

20 september 2008 - Velgen en rolbeugel

Velgen lieten even op zich wachten, maar zijn nu eindelijk binnen! ook de rolbeugel bevestigd en de auto even buiten gezet om een fotootje te maken. Nu is het wachten op de laatste onderdelen!



11 oktober 2008 - Stoelen

Stoelen zijn ook binnen, het was even passen, maar ze zitten erin!



10 november 2008 - Eerste keer starten

Vandaag is het zover, de auto kan voor het eerst gestart worden, maar helaas toen de sleutel voor het eerst werd omgedraaid gebeurde er niets. Allerlei lampjes gaan wel branden, maar er komt geen leven in de auto. Alles nog een keer nagelopen en het bleek dat er 1 aarde draadje vergeten was. Nogmaals proberen en nu startte hij gelijk! Nu nog de laatste puntjes op de i zetten en dan kan de auto naar de keuring en dan is het wachten op het kenteken.

Filmpje:


10 februari 2009 - Het kenteken is binnen!!!

2 weken geleden de auto weggebracht bij Westfield Nederland in Lelystad en afgelopen zaterdag de auto al weer op kunnen halen. Helemaal top geregeld door Westfield Nederland, bedankt ! Het is dat de post zo traag is anders had ik de auto al een week eerder kunnen ophalen.

Wat ik begreep waren er geen problemen met de keuring, alleen had ik de kabelboom deels over het chassisnummer laten lopen, maar dat is netjes aangepast.

Was nog een hele rit naar huis door de regen afgelopen zaterdag, muts op handschoenen aan en gaaaaan. Moest nog een beetje drempel ontwijkend rijden waardoor ik over een boeren weggetje moest rijden. Dus de auto zit nu helemaal onder de bagger.

Ondanks het weer en de modder op de auto was het een hele leuke rit naar huis, meerdere keren werd er getoeterd en duimpjes opgestoken. Onderweg nog even de tank vol gegooid en gelijk mensen met allerlei vragen. Nu maar wachten op het mooie weer zodat we lekker kunnen toeren en zodra de motor ingelopen is ook wat gas gaan geven!

Eindresultaat:

17 juni 2009 - Dak en deurtjes

Omdat het toch wel heel hard waait op de snelweg en als je een keer onderweg bent en het gaat regenen het toch wel handig is om een dakje te hebben, deze een tijdje terug besteld. Heb die inmiddels ook binnen gekregen. Na een weekendje passen en meten zit dit er inmiddels ook op.





1 augustus 2009 - Versnellingsbak problemen

Mijn versnellingsbak was olie gaan lekken doordat er een dop uit was gesprongen, waar normaal de mechanische snelheidsmeter zit (die ik niet gebruik). Daar moest dus een nieuwe dop in en helaas zit dat op een plek waar je absoluut niet bij kan, dus moest de versnellingsbak eruit. En om de versnellingsbak eruit te halen moet de hele motor eruit. Nu een aluminium dop erin laten persen, die komt er niet meer uit. Gelijk even een microswitch bij mijn rempedaal gemaakt aangezien de hydraulische remschakelaar alleen nog maar werkte bij extreem hard remmen. En even alle kiertjes langsgegaan met kit zodat ik het hopelijk nu wel binnen droog houd als ik door de regen rij.

Ik heb van het hele gebeuren een stopmotion filmpje gemaakt:


Recente video's:







Meer video's