To Do Lijst

Hieronder een lijstje wat we nog moeten doen voordat we echt kunnen gaan rally rijden. Lees meer over de vorderingen onder 'Nieuws'.

Auto aanschaffen
Auto verven en bestickeren
Rijklaar maken auto
Stoelen en gordels vervangen
Brandblussers keuren
Kleding en helm aanschaffen
Licenties behalen
Met pacesnotes oefenen
Auto beheersing
Aanschaffen service uitrusting
Keuring 325i Challenge
Sponsors zoeken


Auto aanschaffen

Het initiële plan was om Bas z’n 325 om te bouwen tot rally auto. Maar na wat uitzoekwerk kwam Bas gaandeweg tot de conclusie dat daar nog best veel geld in gaat zitten en het zelfs goedkoper is om een kant en klare rally auto te kopen. Afgelopen maanden marktplaats e.d. in de gaten gehouden en in augustus bij twee auto’s daadwerkelijk wezen kijken. En een van deze twee is het ook geworden!
Deze auto heeft al in de cup gereden waarin wij ook van start willen gaan, dus dat betekent dat hij door de keuring is gekomen en hij heeft nog APK. Met andere woorden: minder risico op onverwachte kosten.



Auto verven en bestickeren

De auto zoals we die hebben gekocht is wit met BMW motorsport striping. Hoe mooi dat ook is, origineel zijn we daarmee niet. Op het moment is het plan om de auto geel te maken met Tii striping. Met geel hebben we goede ervaringen. Onze Carbagerun auto hadden we ook geel gemaakt, omdat we de auto hadden omgetoverd tot wegenwacht auto. Die kleur was ons goed bevallen!



Naast onze namen en de naam van de website, hopen we natuurlijk dat we veel stickers van sponsors op onze auto kunnen aanbrengen.

Stoelen en gordels vervangen

De stoelen en gordels zijn ook onderdelen waar strenge veiligheidseisen voor zijn. De gebruiksduur is beperkt. Onze stoelen en gordels zullen moeten worden vervangen.

Kleding en helm aanschaffen

Tijdens de klassementsproeven ben je verplicht brandwerende kleding te dragen. De overall, handschoenen, lang ondergoed, balaclava, sokken en schoenen moeten voldoen aan de FIA regels. Dit zullen we in het najaar aanschaffen. Daarover later meer.

Licenties behalen

Na het behalen van een rally licentie mogen we rally’s rijden in Nederland die door de KNAF worden georganiseerd. Zowel de rijder als de navigator moeten een licentie hebben. Voor een rijderslicentie moet men slagen voor een theorie-examen over het Standaard Reglement Rally’s en ook een op de rallysport gerichte en door de KNAF erkende rijopleiding hebben gevolgd. Iemand die niet zelf wil sturen, hoeft alleen te slagen voor de theorie.

Het navigator licentie hebben we al behaald en begin 2013 zal Bas het praktijkgedeelte volgen.

Voor de geďnteresseerden: het complete Standaard Reglement Rally’s.

Hieronder een paar voorbeelden van praktische regels:

Het is verboden op straffe van uitsluiting de auto te laten slepen of te laten vervoeren of te laten duwen, tenzij dit laatste (duwen) tot doel heeft de auto weer op de weg te brengen of de weg vrij te maken.

Het verlenen van service is gedurende het gehele evenement uitsluitend toegestaan op de aangegeven servicepunten. Buiten de aangegeven servicepunten zijn uitsluitend noodreparaties toegestaan, uitgevoerd door de leden van de equipe zelf, met het gereedschap en materiaal uit de wedstrijdauto.

Met pacesnotes oefenen

Uniek aan het rally rijden is dat je als rijder rijdt op pace notes die de navigator opleest tijdens de race. Een rally wedstrijd gaat over wegen die je als rijder niet uit je hoofd kent in. Je rijdt niet op een circuit, maar door verschillende dorpen, stukken buitengebied, industrieterreinen, enz. De organisatie maakt de route ook vaak pas aan het begin van de rally bekend. Als rally equipe krijg je voor de daadwerkelijke wedstrijd de gelegenheid de proeven 2x te rijden op normale snelheid. Tijdens dit verkennen benoemt de rijder alles wat hij wil horen tijdens de wedstrijd en dat schrijft de navigator op in een schrift. Denk aan de scherpte van een bocht, de afstand tussen twee bochten, gevaarlijke situaties, enz. Alles wat de rijder nodig heeft om zo snel mogelijk te kunnen rijden tijdens de wedstrijd.

Het maken van goede pace notes, wat wel op te schrijven en wat niet, welke codes te gebruiken en hoe deze op te lezen, is ervaring. Ook kost het tijd om te leren vertrouwen op de notes en precies te weten hoe hard je kan op basis van de bocht die je hoort.

We hadden vanuit de puzzelsport wel ervaring met routeboeken en het bol-pijl systeem, maar we hadden nog helemaal geen ervaring met het maken van pacenotes. We zijn bij verschillende rally rijders langs geweest om kennis op te doen en ervaringen te horen. We hebben een oud routeboek mee gekregen en zijn hiermee met de gewone auto een aantal keren op pad gegaan. Net als in een echte rally de routes rijden, aantekeningen maken en daarna oplezen. Zo leerde we al de eerste dingen wat wel en niet handig is en hadden we in elk geval een startpunt voor de eerste rally. Dit gaf

ook de nodige rust tijdens de eerste wedstrijd. We wisten hoe gedetailleerd we het zouden opschrijven en hoe Bas het wilde horen.

Kijk hier voor meer informatie over het maken van pace notes.

Auto beheersing

De rally auto heeft weer heel andere rijeigenschappen dan een gewone auto of de Westfield, de kitkar van Bas. Ook is het rijden over gewone wegen weer heel anders dan over een circuit. Nadat we de auto hadden aangeschaft zijn we naar een driftdag geweest op vliegveld Weeze en hebben we meegedaan aan de testdag van de 325i Challenge op Furstenau (zie Nieuws 2012). De praktijkcursus voor de rijderslicentie bestond ook uit twee dagen rijden met rallyauto. Zo konden we toch gaandeweg wat rijervaring opdoen met de auto.

Sponsors zoeken

Rally rijden is een dure sport. Niet alleen de initiële kosten zijn hoog (de auto aanschaffen of ombouwen, licenties halen en de brandwerende kleding), de kosten per jaar zijn moet je ook niet onderschatten. Alleen het inschrijfgeld voor een rally bedraagt in Nederland al rond de 650 euro. Daarnaast heb je natuurlijk de brandstofkosten, het onderhoud en ontkom je er niet aan dat er af en toe wat stuk zal worden gereden. Ook zul je soms overnachtingskosten moeten maken tijdens een rally. Er wordt tot s ’avonds laat gereden en je moet al weer vroeg aan de start staan.

Het zoeken van sponsors is dus een noodzaak. Kijk onder het kopje sponsors voor meer informatie en/of neem contact met ons op: info@slobmotorsport.nl!

Recente video's:







Meer video's